Witamy lekarzy

Różnorodność warzyw i owoców w diecie może obniżyć ryzyko zachorowania na najczęstszą odmianę raka płuc
Ważna wiadomość dla osób, które nie potrafią rzucić palenia, a obawiają się o swoje zdrowie. Naukowcy z holenderskiego Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego
i Środowiska opublikowali w czasopiśmie „Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention” wyniki badań, które wyraźnie wskazują, że wzbogacenie diety urozmaiconym zestawem warzyw i owoców może obniżyć ryzyko zachorowania na płaskonabłonkowego raka płuc, zwłaszcza u palaczy. Badaniem, trwającym 8 lat, objęto 452 187 osób. Analizowano spożycie 14 popularnych owoców i 26 warzyw – świeżych, suszonych i w puszce. W tym okresie
u ponad 1600 osób zdiagnozowano raka płuc. Do podobnych wniosków doszła Tricia M. McKeever wraz z innymi badaczami z Uniwersytetu Nottingham (Wielka Brytania). Przeprowadzone przez nich badania potwierdziły tezę, że osoby, których dieta jest bogata
w magnez i duże ilości witaminy C, są bardziej odporne na schorzenia związane z układem oddechowym. Naukowcy zwrócili także uwagę, że czynnikiem chroniącym przed rakiem płuc jest, obecny w owocach i warzywach, beta – karoten (taką tezę wysnuła np. Andreea Cranganu w „Nutrition aspects of lung cancer”).

Źródła:
http://www.ajcn.org/content/92/2/408.long
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18820277
http://www.ajcn.org/content/92/2/408.long

Sok żurawinowy zmniejsza prawdopodobieństwo nawrotów zapalenia dróg moczowych
Znaczna część kobiet zna ból i niedogodności związane z zapaleniem dróg moczowych. Problem ten w głównej mierze dotyczy właśnie nich. Naukowcy z Wydziału Pediatrii
na Uniwersytecie w Oulu (Finlandia) przeprowadzili szereg badań, mających na celu znalezienie substancji, która zapobiegnie nawracającym problemom dróg moczowych. Po przebadaniu 150 pacjentek cierpiących na tę dolegliwość, doszli do wniosku, że sposobem na obniżenie prawdopodobieństwa ponownego zachorowania na zapalenie dróg moczowych jest sok żurawinowy. Wyniki badań wskazały, że tylko u 16% kobiet, które przez pół roku raz dziennie piły 50 ml zagęszczonego soku żurawinowo-borówkowego, zaobserwowano nawroty zakażenia (przynajmniej jeden nawrót). Udowodniono więc powszechną hipotezę, że sok żurawinowy ma zbawienny wpływ na drogi moczowe. Nie były to jedyne badania potwierdzające jego zdrowotne działanie. Podobne wnioski wysnuli amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu w Cambridge, którzy opublikowali wyniki swoich badań na łamach Journal of Medicinal Food. Według nich spożywanie soku żurawinowego niweluje działanie bakterii Escherichia coli, która odpowiada za zakażenie dróg moczowych.

Źródła:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21480803
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21176321
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20085135

Codzienne spożywanie czerwonego grejpfruta może uchronić przed zawałem
W czasopiśmie Amerykańskiego Towarzystwa Chemicznego „Journal of Agricultural and Food Chemistry” opublikowano wyniki badań, które mogą dać nadzieję osobom cierpiącym na choroby serca. Międzynarodowy zespół Sheli Gorinstein dowiódł, że codzienne spożywanie jednego czerwonego grejpfruta lub picie soku z tego owocu może pomóc
w znacznym obniżeniu poziomu lipidów we krwi. W badaniu wzięło udział 57 osób po operacji założenia by-passów. Wszyscy mieli wysokie stężenie lipidów we krwi (częsty objaw chorób serca), a leczenie konwencjonalne nie dawało satysfakcjonujących rezultatów. Badani zostali podzieleni na 3 grupy. Pierwszej z nich przez 30 dni podawano porcję czerwonych grejpfrutów, drugiej porcję białych grejpfrutów, a trzecia nie spożywała ich wcale. Po zakończeniu miesięcznej kuracji okazało się, że wszyscy chorzy spożywający grejpfruty mieli znacznie niższy poziom lipidów we krwi. Czerwona odmiana tych owoców okazała się jednak najskuteczniejsza. Należy przy tym pamiętać, że picie soku grejpfrutowego czy jedzenie surowych owoców zwiększa stężenie statyn we krwi i wchodzi w interakcje
z wieloma lekami, co ma duże znaczenie dla osób leczących się z powodu zbyt wysokiego cholesterolu.

Źródła:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15291499
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15826081

Warzywa mrożone metodą szokową niewiele tracą na wartości
Naukowcy z Niemieckiego Instytutu Mrożonej Żywności w Hamburgu przeprowadzili badania, z których wynika, że szokowe mrożenie warzyw (bardzo krótkie i w temperaturze -40°C), zapobiega tworzeniu się dużych kryształków lodu, które mogą m.in. rozrywać błony komórkowe skórek warzyw. Dzięki temu uniemożliwia się utratę witamin i składników mineralnych. W rezultacie przygotowane w ten sposób mrożonki mają zwykle więcej wartościowych składników odżywczych niż warzywa świeżo kupione na targu, ponieważ witaminy zawarte w świeżych owocach są bardzo wrażliwe na temperaturę, tlen i wodę. Badacze wykorzystali fasolę zbieraną w jednym czasie z tego samego pola. Pod uwagę wzięli ilość witaminy C w świeżych warzywach dzień po zbiorze, ilość tego antyoksydantu
w warzywach przeznaczonych do mrożenia bezpośrednio po zbiorze, a także po przetworzeniu, przemysłowym zamrożeniu i ugotowaniu. Okazało się, że nawet po ugotowaniu mrożonej fasoli jest w niej większa zawartość witaminy C niż w jednodniowym warzywie, które nie zostało zamrożone. Co więcej, po 4 dniach przechowywania
w temperaturze pokojowej świeżej fasoli, pozostało w niej jedynie 20% witaminy C. Dla porównania – po 4 miesiącach zawartość witaminy C w mrożonej fasoli wynosiła aż 80%.

Źródło:

http://www.spozywka.pl/n,k1,ciekawostki.html?page=3

Copyright 2011 © Krajowa Unia Producentów Soków | Koordynator Projektu Health Think public relations
Konkurs
Certyfikat sieciaki.pl
5porcji na Facebooku!